panelarrow

Parts of Sweden

Får möblerna att hålla längre

Sov gott i sovrummet

Det är alltför många svenskar som sover för lite, för dåligt och för oregelbundet. Sömnen är ett av de största behoven kroppen har och därför är det viktigt att göra allt man kan för att få sig en god natts sömn. Och det är inte svårt att förstå att den goda sömnen börjar med ett harmoniskt och välplanerat sovrum.

3641120-portrait-of-a-lovely-woman-sleepingStäng ute ljuset på morgonen

Att ha ett ljust och luftigt sovrum med högt i tak är såklart jätteviktigt för att få till den där harmoniska känslan. Men bara för att man strävar efter att släppa in så mycket ljus som möjligt på dagarna behöver man inte släppa in det i gryningen. På sommaren är det speciellt viktigt att man kan få det riktigt mörkt och svalt i sovrummet, eftersom solen går upp redan vid klockan fyra i Stockholm under vissa delar av sommaren. Man hittar markiser och persienner i Stockholm som inte syns under dagen men som sedan gör sitt under natten.

Men man ska inte mörklägga rummet helt när man sover. Mörkläggningsgardiner blir oftast väldigt tunga och släpper inte in en endaste gnutta ljus, vilket gör att man kan sova hur länge som helst på lediga dagar. Det är inte att rekommendera, eftersom sommarens ljus också ska göra oss piggare än under vinterhalvåret. Och vi behöver få fylla på med mer solljus under semestern, och då är det viktigt att man går upp i tid och följer en naturlig dygnsrytm så gott det går, skriver Dagens Nyheter. Persienner är alltså ett bättre alternativ än mörkläggningsgardiner, eftersom persienner ändå släpper in små doser av ljus i rummet.

Ta bort all elektronik

Man ska gå och lägga sig och ska bara kolla på mobilen en sista gång. Det slutar med att man kollar på klockan en timme senare utan att vara ett dugg trött. Känner du igen dig? Elektronik stör sömnen och får kroppen att tro att det är dag, enligt en sömnstudie vid Uppsala Universitet som håller på att sammanställas, skriver Norrbottenskuriren. Även tidigare studier har tytt på att personer som tittar på skärmar innan de ska gå och lägga sig sover sämre, skriver NSD. Det är därför en god idé att ha bra förvaring för elektronikprylar så att man kan lägga undan dem när man ska sova. Kanske behöver man ha mobilen i närheten om man ska ladda den och ha väckarklocka i den, men den behöver inte ligga framme jämte huvudkudden för det. Skaffa fina boxar och korgar som går att ställa undan vid sidan av nattygsbordet.  Då kommer sovrummet garanterat att bli mer harmoniskt och fridfullt.